Brev:
Når lactulose ikke er nok
4. august 2010
Alder:
6 mdr.
Når lactulose ikke er nok
Kære Helen
Min søn på snart 6 mdr (om 10 dage) har siden fødslen haft lidt besvær med maven. Mens han kun blev ammet (til 4 1/2 mdr) havde han tendens til en stor oppustet mave og mange prutter, men kom fint af med afføringen. Allerede med den første mundfuld skemad fik han helt fast afføring.
Efter råd fra sp blev han startet på en smule lactulose (ca. 5 ml om dagen), og det har indtil videre hjulpet. De sidste 10 dages tid har han dog fået rigtig besvær med at komme af med afføringen og når han gør - jeg bukker af og til under for "fristelsen" og hjælper lidt til ved at stimulere endetarmsåbningen - er begyndelse fast til hård afføring i en lille pølse og derefter "glider det".
Jeg har trappet op til 2 x 5 ml lactulose om dagen, og vi er flittige til at massere maven og lave cykelbevægelser (han er ikke i nærheden af at kravle), men det hjælper ikke. De sidste 3 dage har han været rigtig ked af det og her til aften måtte jeg igen hjælpe ham af med afføring (også i går morges) og der kommer rigtig meget, først hård, så normal og så til sidst helt tyng vandig afføring. Er der mere vi kan gøre for ham?
Han bliver stadig ammet ca. 8 gange i døgnet og vi giver ham en smule vand til maden. Vi giver også løbende i dagen, men det bliver ikke til så meget og han gylper oftest en masse op igen - næsten rent vand. Han gylper i øvrigt fortsat en del efter alle måltider. Hvor meget vand skal vi gå efter at han indtager fra glas?
Med venlig hilsen
Signe