Når lactulose ikke er nok

4. august 2010

Alder:
6 mdr.

Når lactulose ikke er nok

Kære Helen

Min søn på snart 6 mdr (om 10 dage) har siden fødslen haft lidt besvær med maven. Mens han kun blev ammet (til 4 1/2 mdr) havde han tendens til en stor oppustet mave og mange prutter, men kom fint af med afføringen. Allerede med den første mundfuld skemad fik han helt fast afføring.

Efter råd fra sp blev han startet på en smule lactulose (ca. 5 ml om dagen), og det har indtil videre hjulpet. De sidste 10 dages tid har han dog fået rigtig besvær med at komme af med afføringen og når han gør - jeg bukker af og til under for "fristelsen" og hjælper lidt til ved at stimulere endetarmsåbningen - er begyndelse fast til hård afføring i en lille pølse og derefter "glider det".

Jeg har trappet op til 2 x 5 ml ...

Annonce

... lactulose om dagen, og vi er flittige til at massere maven og lave cykelbevægelser (han er ikke i nærheden af at kravle), men det hjælper ikke. De sidste 3 dage har han været rigtig ked af det og her til aften måtte jeg igen hjælpe ham af med afføring (også i går morges) og der kommer rigtig meget, først hård, så normal og så til sidst helt tyng vandig afføring. Er der mere vi kan gøre for ham?

Han bliver stadig ammet ca. 8 gange i døgnet og vi giver ham en smule vand til maden. Vi giver også løbende i dagen, men det bliver ikke til så meget og han gylper oftest en masse op igen - næsten rent vand. Han gylper i øvrigt fortsat en del efter alle måltider. Hvor meget vand skal vi gå efter at han indtager fra glas?

Med venlig hilsen
Signe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger